Zimní QRP závod s OK5CAV

Pro mou účast v letošním ročníku Zimního QRP závodu padla volba na značku OK5CAV, abychom v rámci oslav 120. výročí narození Pravoslava Motyčky, OK1AB, umožnili závodníkům získat dalších 12 bodů do diplomu. Posádku jsme tvořili dva: Jindra, OK4RM a já.

Neděle ráno, kouknu z okna a vidím vlhkou silnici. Řeknu si: „je to dobré“ a utrousím cosi na adresu meteorologů. Doplním kalorie a uvedu se do stavu schopného prezentace alespoň před nenáročnou společností. Pro jistotu vyhlédnu opět z okna. Silná změna, na všem leží tlustá duchna sněhu a stále chumelí. Vzpomena si na pumpy v zimě, vyhledám zimní doplňky a tiše vzdám úctu panu Jaegerovi. Na první dobrou objevím své auto a vysvobodím ho ze sněžného příkrovu. Pro jistotu po cestě přiberu lopatu-srdcovku. Načež slyším neuvěřitelně hlasitý dlouhodobý rachot, jako by se řítil postupně celý dlouhý panelák. Přiznám se, že jsem se rozhlédl, co kde spadlo. V bílé vánici jsem neviděl nic. Shodou okolností Jindra viděl druhou část, fialový záblesk přes celou oblohu nad magistrálou, ale pro změnu bez zvuku. Počasí jak z apokalyptického filmu.

Po tomhle zážitku s bouřkou v zimě nastalo rozhodování, zda vůbec vyrazit mimo hromosvody. Rozhodnuto, že když už jsme se vykopali do toho hnusu venku, budeme pokračovat a hyn sa hukáže.

Řítíme se padesátkou v bílé tmě

Naložena spousta hebletí a vyraženo na karlovarskou dálnici. Velmi rychle zjištěno, že optimální rychlost je 50 km/h, přičemž občas jsem v závětří mohl auto rozdráždit až na celých 70 km/h. Jelo s v klasické bílé tmě.

Při dojezdu na „kótu“ jsem si užil jízdy nedotčeným sněhem, kde nebylo příliš jasné, kde je ještě silnice a kde škarpa. Díky Jindrovu navigování se mi podařilo zacouvat na správné místo, přes zrcátka jsem viděl jen bílou pláň

Anténu jsme postavili hladce…

Anténa jde postavit ve dvou velmi svižně, jenom jsem zjistil, že v tomto autě nemám sadu klíčů ani kombinačky. Matky jsem dotáhl rukou. Horší zádrhel byl s notebookem, kdy jsem nenašel napáječ z autozásuvky, tak jsem vzal měnič 12V/230V 150W. Nadproudová ochrana vyhodila vždy, když jsem se pokusil připojit napáječ notebooku. Takže jsme museli vyjít s tím, co dodají baterky v notebooku. Se značným zpožděním jsme vyjeli na 70 cm. Po půlhodině začal pálit mikrofon v ruce, ozývalo se cvakání a dokonce se restartnul transceiver – začal na nás padat „elektrický sníh“. V rukavicích vytažen konektor od antény a vyvrhnut ven z auta. Tím pro nás skončilo vysílání na 432 MHz.

Teplota byla příjemných 5°C nad nulou a nefoukalo. Uvnitř…

V 11 UTC jsme anténu znovu opatrně připojili do konektoru pro 144 MHz a zahájili druhou etapu. Tam to bylo veselejší, ale pro změnu nás trápilo sršení od VN 22 kV. Vedení nás obkličovalo ze 3 stran, tomu se nedalo uniknout. Chvíli před koncem závodu ukončila baterka práci notebooku, takže poslední 3 spojení byla klasicky na papír.

Z okna zapadaného auta jsme viděli veselou situaci (pro nás). Traktor, který protahoval silnici, zapadl velkými koly do škarpy tak, že se radlicí opřel o silnici a přední kola mu bezmocně bimbala nad polem. Po chvíli přijel druhý, větší traktor a jal se s ním cukat. Nezmohl nic. I začal kolem uklízet a při té příležitosti zapadl do protilehlé škarpy. Tak tam viseli oba. Nakonec se velký traktor nějak vysvobodil a ten menší traktor vytáhl jako řepu.

Demontáž zařízení a antén byla rychlá, za ta léta už v tom mám cvik, každá věc má své místo. Navíc přestalo chumelit a nefuněl tak silný vítr.
Návrat byl příjemnější, i okreska byla protažená traktorem (tím, který předtím zapadl), na dálnici nepříliš rychlá, zato bezpečná kolona.

Doma mne čekalo nemilé překvapení. Po připojení na nabíječku a zapnutí notebooku se objevilo jen prvních 5 spojení na 70 cm a nic víc. Vzdal jsem díky Vláďovi OK1DIX, že ve svém logu VUSC pamatoval na takovou situaci. Našel jsem poslední zálohu a tam bylo vše. Ufff. Dopsal jsem spojení z papíru a vygeneroval .edi deník. Takže vlastně pohoda.

Jaký byl Zimní QRP závod na VKV v roce 2019? Alespoň v Čechách zimní a skutečně zážitkový. Rozhodně na něj nezapomenu.
A, mimochodem, víte, že to byl už 11. ročník? Ne? Tak teď to už víte.

Mirek OK1DOM